Gått ner i vikt över julen som vanligt

Jag vet att julen är många ätstördas stora skräck; ett till brädden sprängfyllt matbord med allehanda rätter där man blir påtrugad att ta om det som man inte redan tagit av både en och tre gånger. Fast man inte vill. Fast man inombords dör av att stoppa i sig en tredje prinskorv under sin ömma moders överinseende. Men som vanligt funkar inte jag som alla andra. Jag har ingenting emot julen, den är mysig, familjeumgängescentrerad och allmänt trevlig. Dock skulle jag och sambon för första gången fira jul tillsammans, vilket innebar en del bilande, eftersom vi ena dgen skulle till min familj och nästa dag till hans. Och våra respektive familjer bor inte nästgårds i förhållande till varandra, om man säger så. Men om man bortser från bilresor i snömodd så har jag haft en sådär där jultrevlig jul.
 
Något som jag inte begriper är även det där med att människor, både ätstörda och icke ätstörda, går upp i vikt över julen. De gör det ju bevisligen, med tanke på att nyårsnatten fylls av löften om att "jobba bort den där julskinkan som satt sig på plats x på kroppen". Att vissa går upp under december som helhet är väl begripligt med adventsfikor hit och glöggkvällar dit och allt vad det må heta, men under julen? Jag går ner. Alltid. I år har inte varit något undantag. Kanske är det för att jag har en inställning som säger mig att om det står 12 rätter på bordet så kan jag inte äta 12 portioner mat. Jag kan äta en eller kanske två tallrikar, sedan är jag mätt respektive proppmätt. Det är inte vettigt att äta tills magen står i femtioelva hörn, bara för att det finns möjlighet till det med ett dignande julbord framför ögonen. Då blir man bara däst och får halsbränna + ont i magen och det låter inte som den trevligaste jul man kan ha i mina öron. Så jag fortsätter att vägra fatta varför folk överkonsumerar julbordets alla läckerheter och husmanskostvarianter. För ärligt talat, om man gillar köttbullar så kan man äta mycket av den varan som huvudsaklig rätt vid en annan måltid en annan dag. Rödbetssallad kan man röra ihop alternativt köpa i affären vilken dag som helst på året. Revbensspjäll är absolut inte en rätt som juletiden tagit patent på. Och du, det är faktiskt tillåtet att laga en Jansson precis vid den tidpunkt som du råkar bli sugen på den.
 
Gör ett tankeexperiment nu. Kom på en enda rätt som bara går att tillaga just vid jul och tala om för mig vilken det är. Jag kommer bli mäkta förvånad om du kommer på någon.

Kommentarer
Postat av: Tic Tac Toe

Vad glad jag blir av att läsa att du har haft en bra jul! :-D

Utmanade du dig något i matväg?

Låter som att du har en sund inställning till detta med julmat, önskar att jag också får en sådan inställning så att jag slipper trycka i mig en massa sötsaker över jul. Mår varken kroppen eller knoppen bra av.

Jag kommer nog inte på ngt :-P Fast är det inte väldigt svårt att få tag på sådana stor skinkor i en vanlig mataffär när det inte är jul?

2012-12-28 @ 20:51:14
URL: http://tictactoe.blogg.se
Postat av: Fiee

härligt med en bra jul :D men jag tror att många lägger på sig över jul. skönt att du inte kastar dig över julbord och grejer :)

2012-12-29 @ 08:29:13
URL: http://Fiee.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0