Angående flytande kalorier

Nu är det ganska många dagar sedan jag fick en kommentar från TicTacToe där hon bland annat undrade hur jag såg på kaloriinnehållande dryck. Vanligen svarar jag på kommentarer jag fått i kommentarslämnarens blogg, men i det här fallet tog det så lång tid innan jag fick tummen ur att jag filosoferar över frågan här istället.
 
Egentligen klarar jag av att dricka kalorier, det är inte så att jag har stora problem med det. Däremot känns det så sjukt onödigt. Om jag äter en måltid och dricker juice eller vin till den så är tanken genast där, att nu fick jag i mig x antal extra kalorier som jag hade kunnat unvika om jag istället druckit vatten till maten. Får jag för mig att blanda till en varm choklad innan jag myser ner mig i soffan föregås det av en mental kamp där jag framlyfter te och kaffe som fullvärdiga alternativ - även fast det är varm choklad jag vill ha. Men te och kaffe är ju snudd på kalorifria... Ett mycket bättre val, med andra ord. Står jag i valet och kvalet mellan vanlig saft och lightsaft så vet ni ju redan vad utslaget blir.
 
Däremot finns det ett fall där kalorierna i dryck inte besvärar mig. Det är till fest. Då kan jag dricka alkohol till eventuell mat och sedan sippa på drinkar, öppna nya cider och öl och shotta kvällen igenom utan att fästa alltför stor vikt vid att den dryck jag får i mig innehåller kalorier. Alkoholen gör väl sitt till för att det ska kännas i det närmaste ångestfritt att dricka mer av den varan, men jag får inte ångest av den första drinken heller. Det är något med festandet i sig som gör att det går lättare. Varför vet jag inte, men jag är tacksam för det. Visst kalkylerar jag alkoholintagets kalorisumma nästa dag, men det är mer ett kallt konstaterande än en källa till dagen-efter-ångest.

Kommentarer
Postat av: TicTacToe

hehe kul att det fick dig att filosofera lite kring frågan :-) Jag tänker PRECIS som du gör, det finns ju så många andra alternativ i vätskeform som knappt innehåller några kalorier så varför skulle man ta ngt med mer? Tänker också likadant med detta med alkohol, fast jag brukar alltid satsa på torrt vitt vin och inte dricka mer än 1 vinflaska (vet att det är ganska mkt).

Tack för din kommentar :) Jag borde verkligen försöka tänka på risken med vad det kan sätta igång med i psyket för oftast glömmer jag det. Jag tänker på de fysiska besvären men glömmer att hjärnan också påverkas.

Kände igen mig i ditt inlägg när du satt och funderadepå vad du skulle äta men att du visste inte vad du ville äta och det skulle vara klar NU. Är likadan. Vill helst ha allt redan färdigt så att man bara värmer, för det är jobbigt att fixa till mat när man är hungrig. Ett tips är att du börjar förbereda maten innan du blir hungrig. Svårt men kan funka. Kanske lite därfölr jag tar den enkla vägen ut och äter sötsaker för att det redan är klart, behöver inte laga till ngt. Idag ska jag försöka bättra mig.

Grejen är att jag har inga som helst svårigheter med att äta en näringsrik frukost och den får inte innehålla socker, väldigt känslig på morgonen för socker men sedan är det tydligen fritt fram för alla onyttigheter. Jag tror att sockret lugnar mig lr ngt. Hur funkar det för dig? Alltså när känner du suget efter onyttigt? Är det redan när du vaknar?

2012-10-24 @ 11:40:33
URL: http://tictactoe.blogg.se
Postat av: TicTacToe

Ska se till att få i mig riktig mat trots att jag ätit för mycket sötsaker och kalorier men måste ta tjuren vid hornen och hoppas på att det är som du säger att riktig mat, minskar suget efter onyttigt.

Kämpa på du med! :)

2012-10-25 @ 14:07:29
URL: http://tictactoe.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0