Läsken går bra numera, men vikten, ja, vikten...

Hur det kunde gå så lätt att bli av med motviljan att dricka alkoholfria kalorier, det är för mig ett mysterium. Dock är det samtidigt ett faktum, och ett glädjande sådant. Julen kan ha haft ett finger med i spelet iochmed all julmust och all saftglögg som erbjuds överallt och hela tiden mellan cirkus första advent och tjugondedag Knut. Är man ett sällskap och alla andra ska dricka en specifik dryck så gör jag vanligen detsamma. Jag tänker att den eviga (okej då, 1½-månadslånga) exponeringen för och därav följande måttliga intaget av dessa drycker med en samtidigt stillastående/nedåtgående viktkurva tar udden av rädslan för att dryckerna ska generera viktuppgång. Onödiga och ickemättande kalorier i all ära, men vad är väl det mot vad jag fått i utbyte? Jag känner en sådan frihet av att inte fundera på om jag ska "offra" "en massa" kalorier på en icke kalorifri dryck eller välja vatten när jag vill ha en törstsläckare, utan istället välja utifrån vad jag just då vill ha. Vad jag oftast dricker är ändå vatten och det vill jag mena är sunt. Vi vet alla att det inte är bra att dricka mängder med läsk, både av allmänna hälsoskäl och för tandhälsans skull. Men att som ätstörd kunna dricka kalorier för att det lyfter en måltid eller för att Trocadero är så himla gott, det är en seger mot sjukdomen så stor som aldrig den.
 
Dock är det inte bara sol på min friskhetssträvanshimmel. Min vikt har nämligen bestämt sig för att dippa, från en vägning till en annan. Närmare bestämt har jag tappat ett kilo på kort tid, vilket kan tänkas vara ganska lite egentligen. För mig spelar det dessvärre ingen roll om det är lite eller ej, den nya vikten har hängt sig kvar ett par dagar nu och det gör att jag 1) inser att det inte bara är vattenvikt, eftersom jag inte går upp ett endaste dugg igen av att försöka fylla på eventuellt lågstående vätskedepåer, och 2) triggas att medvetet försöka minska vikten ytterligare några kilo, inte vet jag varför, utan bara att. Just tvåan i ovanstående resonemang stör mig något så oerhört, eftersom jag för ett par veckor sedan faktiskt lyckats ändra mina matvanor från frukost och ett huvudmål på kvällen när sambon kommit hem från jobbet till frukost och två huvudmål - ett på dagtid och sedan ett på kvällen med sambon. Jag kan säga att det inte var helt lätt att få in det där extra målet i min matvärld och jag vill inte förlora frukten av en så jobbig kamp bara på grund av ett enda jävla litet tappat kilo!

Kommentarer
Postat av: TicTacToe

Det är ju ett jättestort steg detta med läsken! Bra jobbat :-D

Dock är det där med att vikten triggar dig inte så bra :-/ Får du ngn typ av professionell hjälp (säkert frågat detta tidigare)?

Jag förstår hur du menar med att man får 2 stora problem.

Vet med mig att det du säger är sant angående att man inte blir lyckligare av att bli smalare. Fast det beror på hur mycket smalare. När jag är på en vikt som inte är så mkt lägre än den vikt jag är på nu så trivs jag faktiskt mycket bättre i min kropp och mår bättre. Sedan är gränsen hårfin att det ska slå över så man får vara på sin vakt.

Som du själv skriver, låt inte detta kilot få dig att tappa dina framsteg som du kämpat hårt för!

2013-01-23 @ 17:15:55
URL: http://tictactoe.blogg.se
Postat av: TicTacToe

Ja, det kanske är bäst att undvika räkna för jag kan bli besatt av det och få mer ångest. Räknar du varje dag eller har du kommit ifrån det?

Svårt det där att göra en bra bedömning för jag vet ju att jag kunde se min precis lika stor ut då så jag tror inte att jag kommer bli helt nöjd med att gå ner lite. Hur ser du på den vikt du har idag? Kan du acceptera den?

Måste vara tufft när känslorna dyker upp samtidigt so att man ska börja äta mer, allt på en gång. Ja, det var ju störande att säga när och inte om. Men i ditt fall verkar det ha triggat dig positivt, att du bannemej ska ta och visa dem att du klarar det på egen hand? Att bli frisk på egen hand kanske är mer långsiktigt också även om det tar längre tid? För om man gör ngt för sig själv så är man mer motiverad. Grymt bra jobb du har gjort hittills! Inte alla som klarar det.

Hur länge har du haft en ätstörning?

2013-01-31 @ 15:54:48
URL: http://tictactoe.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0